Hos zooplus mener vi, at vores kærlighed til vores kæledyr bør give os en grund til at fejre hver dag. Vores 1.200 kolleger brænder derfor ikke kun for at give kæledyrene den bedst mulige pleje, men også for at beskytte den planet, de lever på, og støtte de mennesker, der tager sig af dem. Af denne grund har vi gjort socialt og miljømæssigt ansvar til en central del af vores mission. Fra indkøb af miljøvenlige produkter til implementering af mere energieffektive metoder og støtte til de lokalsamfund, hvor vi opererer: Vi mener, at den eneste vej frem er at tage holistisk vare på dyr, mennesker og vores planet.
Med zooplus Pawprint 2023 ønsker vi at give et overblik over vores handlinger og vores succeser inden for dyrevelfærd, miljøbeskyttelse, mangfoldighed og lige muligheder. Vi ønsker at vise, hvor vi har sat et positivt aftryk og drevet forandring for en bedre fremtid, og hvor vi har arbejdet for at minimere vores poteaftryk af samme grund.
Som stolt medlem af Pet Sustainability Coalition siden 2022 har zooplus forpligtet sig til at implementere bæredygtige forretningsmetoder, der minimerer vores indvirkning på miljøet og de samfund, hvor vi opererer. Vi mener, at bæredygtighed er en vigtig del af en succesfuld forretningsstrategi, og vi er stolte af at vise, hvordan vi tager skridt mod en mere bæredygtig fremtid for vores kunder og de kæledyr, de elsker.
Geoffroy Lefebrve, administrerende direktør
Vi er et stolt medlem af Pet Sustainability Coalition
Elsk dit kæledyr, og overlad resten til os.
Takket være vores dybdegående ekspertise, forskellige færdigheder og omfattende netværk kan vi give dig enestående pleje og sikre, at dit kæledyr altid er i de bedste hænder.
Mere end 11 millioner kæledyrsejere har valgt zooplus som deres betroede partner til alle deres kæledyrs behov. Vi mener, at vi sidste år bragte glæde og lykke til mere end 7 millioner katte, næsten 4 millioner hunde og utallige gnavere, fugle, fisk og heste.
Vores målrettede engagement i at hjælpe udsatte dyr og mennesker gjorde det muligt for os at donere mere end 1,6 millioner euro til velgørenhed i 2023.
Vores loyalitetsprogram zoopoints gør det muligt for vores kunder at yde et direkte bidrag til dyrevelfærd ved at donere loyalitetspoint til dyreinternater og dyrevelfærdsorganisationer. Takket være den utrolige støtte fra vores kunder er der blevet doneret mere end 1,2 millioner euro til omkring 125 forskellige organisationer.
Vores teams har demonstreret deres sociale engagement gennem forskellige frivillige opgaver, hvor de villigt har givet deres tid, energi og enorme dedikation.
Vi investerede en masse tid og kræfter i 4 besøg på internatet, hvad enten det var rengøring af voliererne, beskæring af træerne i haven eller luftning af internatets hunde. Og selvfølgelig holdt vi kæledyrene med selskab på stedet, mens de stadig ventede på deres fremtidige hjem.
Dekarbonisering
Vi har en holistisk tilgang til at reducere vores CO2-fodaftryk ved at måle det i detaljer, reducere udledninger inden for alle områder af vores forretningsaktiviteter og kompensere for udledninger gennem klimabeskyttelsesprojekter.
Vi måler vores CO2-fodaftryk i henhold til standarderne i Greenhouse Gas Protocol, hvilket giver os en klar forståelse af vores emissionsfokus. Over 95% af vores udledninger kommer fra vores forsyningskæde, hovedsageligt fra fremstilling og transport af de produkter, vi sælger.¹
¹ Den seneste beregning er baseret på år 2022.
² Du kan finde hele vores projektportefølje online her.
I online detailhandel er den cirkulære økonomi en nøglefaktor i bæredygtig forretningspraksis. Vi reducerer vores økologiske fodaftryk ved at reducere brugen af materialer og ved at genbruge og genanvende materialer. Det gør det muligt for os at undgå spild og samtidig bevare begrænsede ressourcer.
Brugen af innovative teknologier i vores lagerlogistik har hjulpet os med at reducere mængden af emballagemateriale, der kræves pr. pakke, betydeligt. For eksempel har vi reduceret brugen af tape med 15% og brugen af fyldmateriale med mere end 20%.
Hos zooplus er vi overbeviste om, at en mangfoldig arbejdsstyrke med forskellige baggrunde og perspektiver fremmer en kultur af kreativitet og innovation. Derfor lægger vi stor vægt på at skabe et inkluderende miljø for alle.
Vi er meget stolte af allerede at have et afbalanceret forhold mellem kvinder og mænd i vores arbejdsstyrke: 50 % af vores medarbejdere er kvinder. Den stærke tilstedeværelse af kvinder i lederstillinger hos zooplus, med en samlet andel på 40 %, er også et bevis på vores engagement i lige muligheder.
Vi lægger også stor vægt på kulturel mangfoldighed, da vores 1.200 medarbejdere repræsenterer 74 forskellige nationaliteter.
Vores interne initiativ til fremme af kvinder zoofemme arbejder hårdt på at styrke ligestillingen mellem kønnene ud over status quo.
Med stor passion og frivilligt engagement fra zoofemmes grundlæggere og ambassadører opnåede gruppen imponerende resultater i 2023. I alt 8 forskellige arrangementer blev afholdt med stor succes, f.eks. netværksarrangementer, videreuddannelsesprogrammer specifikt for kvinder, inspirerende foredrag af fremtrædende kvindelige ledere og deltagelse i jobmessen herCAREER.
Vores medarbejderdrevne interne LGBTQ-netværk, Pride in the zoo, arbejder hårdt for at fremme LGBTQ-rettigheder. Teamet har organiseret forskellige arrangementer på vores kontorer for at fremme inklusion og understrege vigtigheden af mangfoldighed.
Derudover samarbejder vi med LGBTQ-organisationer som Hosi Vienna og har implementeret en stærk antidiskriminationspolitik internt for at sikre et sikkert og indbydende miljø for alle.
Translated with DeepL.com (free version)
Vi har mange planer for de kommende år, og vi starter med konsekvent at fortsætte vores støtte til dyrevelfærdsorganisationer, som er hjørnestenen i vores bæredygtighedsindsats.
Ud over vores stærke engagement i dyrevelfærd ønsker vi at lægge endnu mere vægt på at fremme et mangfoldigt og inkluderende miljø, hvor alle kan føle sig værdsat og respekteret.
For at leve op til vores ansvar over for miljøet er vi begyndt at evaluere CO2-reduktionsmål, der er i overensstemmelse med Paris-aftalen, for yderligere at fremme vores dekarboniseringsindsats. Dette omfatter også en udvidelse af vedvarende energi, effektivitetsforbedringer inden for IT og logistik samt en udvidelse af cirkulær praksis i vores forsendelsesemballage.
Både dekarbonisering og den cirkulære økonomi spiller også en vigtig rolle i udvidelsen af vores sortiment af bæredygtige produkter - fra plantebaseret kattegrus, vegetarisk mad og snacks til legetøj lavet af genbrugsmaterialer.
Vi er overbeviste om, at vi sammen kan have en positiv indvirkning på verden - til gavn for dyr, mennesker og miljøet.